Examen T.3 Liberalisme i Nacionalisme(II)

La correcció

La nación griega pone por testigos al cielo y la tierra de que, a pesar del dominio del Imperio Otomano* que amenazaba con aniquilarla, aun existe. Después de haber rechazado la violencia  declara hoy delante de Dios y de los hombres, por medio  de sus representantes legítimos reunidos en congreso nacional, su independencia política.
            Nosotros, descendientes de los sabios y de los nobles pueblos de la Hélade**, nosotros que somos contemporáneos de las ilustradas y civilizadas naciones de Europa, creemos que ya no es posible sin cobardía seguir bajo el cruel gobierno otomano que nos ha tenido sometidos más de cuatro siglos; un  poder que no escucha razones y no conoce otra ley que su propia voluntad, que ordena y lo dispone todo despóticamente de acuerdo a su capricho.
            Después  de esta prolongada esclavitud, hemos decidido recurrir a las armas para vengarnos y vengar a nuestra patria contra la terrible tiranía. La guerra contra los turcos en la que estamos embarcados no es la de una facción ni el resultado de una traición. No está destinada a la obtención de ventajas para una parte del pueblo griego; esta guerra es una guerra nacional y sagrada,  que no tiene otro fin que reconquistar los derechos de libertad individual,  de propiedad y de vida que son el patrimonio de los pueblos civilizados. ¿Los Griegos tienen que ser los únicos europeos excluidos de estos derechos que Dios ha establecido para todos los hombres?.
            Partiendo de estos pricipios y seguros de nuestros derechos, solo queremos, solo reclamamos nuestra reincorporación a la asociación europea a la cual nuestra religión, nuestras costumbres y nuestra posición nos llaman para reunirnos a la gran familia de los cristianos.
                                                                                                                                                      Epidaure***, 1825

* turcs    **L’Antiga Civilització Grega    ***ciutat situada a  la península grega

1. Situeu el document en el seu context històric (tipus de font, contingut del text, espai, temps, època històrica, tema al que
    correspon).
2. Defineix: Estat, nació, nacionalisme,  Congrès Nacional.
3. a)al 1815, l’Imperi Turc era un Estat? Quins territoris abastava?: situa’ls al mapa.
    b) al 1815 , Grècia era un Estat? Raona la resposta.
4. Quina és la idea fonamental del document? Qui eren els autors? On es trobaven reunits?
5.  Segons el text, per quins motius els grecs  es van rebel.lar contra el domini turc,?
6. a)Quins habitants de l'Imperi turc eren grecs?. b)La religió era un signe d'identificació nacional?(raona la
     resposta basant-te en el text)
7. a) Explica què significa la idea "La guerra contra els turcs no està destinada a obtenir  avantatges per a una
        part del poble grec". b) Per què creus que es va escriure això?. c) Què significa “guerra nacional”?
8. Comenta quins objectius polítics tenien els autors del text  (analitza el tipus d'Estat defensat i quines
       característiques tindria).
9. a) Ens trobem davant d'una guerra d'independència?. b) I d'una revolució burgesa? (raona les respostes)
11. a)Posa títol als dos mapes següents. b) Identifica els 5 territoris numerats en el mapa 2.

mapes

Tornar a l’inici

La correcció

"il.lustració"
(per consultar solament només després d'haver fet l'examen !
(i recordeu que únicament és una guia de com es podria respondre)

1.   Font primària, text polític, Grècia (Epidarure), 1825, inicis de l' època contemporània, tema el nacionalisme .( 1punt)
2.   Consulteu els apunts.(1punt)
3. a)al 1815 l’Imperi Turc era un Estat Imperial .Consulteu l'Atles   (0,5p)
    b) al 1815 , Grècia no era un Estat . Formava part de l'Imperi Turc.(0,25p)
4.La independència de Grècia. Els autors eren diputats reunits al Parlament (0,75p)
5.  Els grecs  es van rebel.lar contra el domini turc, per la tirania turca i perquè volien igualar-se als europeos ( 0,5p)
6. a) Els habitants de l'Imperi turc que eren eren grecs s'identificaven pel territorio, per la religón  i la seva llengua. b)La religió cristiana era un signe d'identificació nacional que els igualava a els cristians europeus i els diferenciava dels turcs musulmans segons l'últim paràgraf del text. ( 1punt)
7. a) Segons els autors, era una guerra nacional i representava els interesos de tots els grecs. b) Perquè la burgesia, que es qui dirigeix aquesta guerra voll comptar amb el recolçament de tots els grecs.. c) Que és una guerra de la nació, és a dir, de tots els grecs ?(0,75p)
8. Crear un Estat propi. Un Estat Liberal, constitucional, parlamentari. ( 1punt)
9. a) Ens trobem davant d'una guerra d'independència?. Si perquè els grecs volen separar-se de l'estat Turc i crear el seu pñropi Estat.b) I d'una revolució burgesa? Si, perquè va ser la burgesia grega la que va dirigir la guerra i es defensen els objectius de les revolucions burgeses (raona les respostes)( 1punt)
10. Quines ideologies identifiques en el text? (indica les idees o paraules  concretes en què et bases) Nacionalisme ("la nación griega ....declara....la independencia nacional"  i Liberalisme (lluita contra l'absolutisme: "el cruel gobierno otomano que nos ha tenido sometidos más de cuatro siglos; un  poder que no escucha razones y no conoce otra ley que su propia voluntad, que ordena y lo dispone todo despóticamente de acuerdo a su capricho"). ( 1punt)
11.Consulteu l'Atles històric  ( 1,25p)

NOTA: En acabar la correcció, si no heu tret un 10, convé fer l'anàlisi dels errors.

Tornar a l’inici del Tema 3